Volgende agendapunt: HOLLANTIA!! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Roos Bosch - WaarBenJij.nu Volgende agendapunt: HOLLANTIA!! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Roos Bosch - WaarBenJij.nu

Volgende agendapunt: HOLLANTIA!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Roos

30 Maart 2009 | Finland, Kuopio

Nadat ik verschillende klachten heb gekregen van: ’waar blijft dat volgende verhaal?’ ben ik weer gemotiveerd om ‘ns wat te vertellen. En ik maar denken dat jullie het allemaal wat te langdradig vonden. Gelukkig dus toch wel nieuwsgierig. Altijd goed om te horen. Dus het is wel weer eens tijd voor een update. Hou je vast my mates.

De week van 9 maart was vooral bedoeld om met school bezig te zijn, want dat was wel ff nodig zeg. Deze week examen dus ik moest nog wel ff mn best gaan doen. Maar eerst op dinsdag een blikje werpen bij de World Cup ski-jumping Kuopio. Zeker leuk om een keer te zien en het was gezellig, maar na 2 uur stilstaan in de kou is het toch echt tijd om na ’t vuurwerk richting huis te gaan voor ‘n warme douche en een lekker bakkie thee. Vrijdag moest dan het examen voor International Marketing gemaakt worden. Echt denderend ging het niet, maar kon er ook nog geen uitsluitsel over geven. De tijd zal het leren…

Na t examen zijn Ans en ik ff wezen ontspannen in t zwembad. Heerlijk een uurtje baantjes getrokken. Goed voor ons. Toen op naar t station om onze goede vriendin, Katie, te verwelkomen. Dat verliep natuurlijk weer anders dan verwacht: wij stonden braaf op het perron terwijl mevrouwtje Katie via de zijuitgang het station reeds had verlaten. Dit liet zij ons weten met de sms tekst: ‘Hey dames, waar blijven jullie?’ Ja hallo, dat schiet lekker op zeg. Samen gegeten en ’s avonds ben ik nog heel druk geweest met het typen van mn journal voor Intercultural Communication. Best interessant en leuk om te doen, moet alleen wel ff gebeuren. Laat gaan slapen en vroeg eruit om nog ff door te doen.

Toen met de dames ontbeten en lekker de stad in. Na fanatiek shoppen (kon me gelukkig aardig inhouden….vergeleken met de rest iig) hadden we wel een bakkie leut verdiend bij ’t Coffee House. Na deze bijzonder drukke dag, pizzaatje in de oven (wat n leven) en toen indrinken voordat we lekker een dansje gingen doen in de door ons nog niet ontdekte club Passion. Nou en Passion was t hoor: vooral onder de 18 jarigen onder ons. Het ging er ruig aan toe, maar het was zeker gezellig. Zondag beetje uitgetukt en rond uurtje of 1 richting de Puijo toren om Katie kennis te laten maken met het cross country skiën, beter bekend als langlaufen. Voor Ansje & moi was dit de 3e keer en ik moet zeggen dat het idd eindelijk een beetje beter ging. Maar Katie bleef niet echt achter, dat ging prima. Na een middagje buitenspelen, lekker samen gekookt en ’s avonds een filmpje gekeken onder het genot van een bak chips en ’n alcoholische versnapering.

Maandag waren de 1e lessen van de nieuwe periode. We hebben International Business Operations (hmmm…weet niet of ik daar blij van word), Advanced Professional English (zeker wel goed te doen en kan nuttig zijn), Russian Trade & Culture (lijkt me erg leuk, vooral omdat daar een weekje St. Petersburg aan vast zit) en Strategic Business Strategies (waarvan ik zeker weet dat ik daar niet blij van word…). Maar de 1e lessen vallen altijd erg mee en wordt er vooral verteld wat n beetje de bedoeling is. Gelukkig hebben wel lekker maar 1 examen deze periode. Die dag hebben we met Katie op school gegeten en ’s avonds onze welbekende en zeer verslavende tosti’s. Daarna nog ff bikkelen voor mn journal.

Dinsdag ook nog ff naar school, maar 1 les ging niet door dus dat viel weer mee. ’s Avonds met Eline, Katie en Ans naar de smoke sauna. Dit is de grootste smoke sauna van Finland en dan stel je je daar best wat bij voor, maar het leek meer op een veredelde schuur. Desalniettemin hebben we heerlijk zitten zweten. Lekker gaar terug naar huis en op tijd tukkies doen, want Katie moest om half 4 ’s nachts alweer met de taxi richting station.

Woensdag kon ik net op tijd (hoe kan het ook anders) mn journal afmaken, ’t huis schrobben, boodschapjes doen en mama rond 3 uur Kuopio binnen loodsen. Alles liep eigenlijk gesmeerd. Echt super leuk om mn mampsie weer te zien. Het was een lange reis geweest in haar eentje en dus lekker niet zoveel meer gedaan die dag. Wel ’s avonds met alle dames nog lekker sudderen tijdens ons wekelijkse sauna uurtje.

Donderdag had ik heerlijk helemaal geen les en kon ik met mama van het prachtig zonnige weer genieten. Natuurlijk ff de houten toren van Neulemäki laten zien. Ff genoten van het uitzicht en het bos, bakkie doen thuis en toen op naar de stad. Deze week had ik de luxe van taxi bedrijf Mampsie dus relaxed met de auto richting keskusta (centrum). We hebben het weten te presteren (niet mijn schuld trouwens) om de hele middag maar 2 winkels te bekijken: een kringloop en toen nog een kringloop. En ik mezelf altijd maar afvragen waar die verslaving toch vandaag komt….. Verder een rustige avond.

Vrijdag mocht taxi bedrijf Mampsie weer in actie komen en zijn we naar school gebracht voor Finse les. Het leven gaat niet over rozen….of toch?? Na de les eerst ff terug naar huis en toen ben ik met mama naar de Puijo toren gereden om daar ff uit te waaien. Lekker om ook nog ff buiten te spelen en wat van de omgeving te kunnen laten zien. Volgens mij heeft ze er wel van genoten. Daarna ons vaste bakkie slootwater op’ t balkon met ons snuitje in de zon. Heerlijk. Volgens mij ben ik al aardig verkleurd….ahum.

Zaterdag was onze grote dag en gingen we een uur rijden vanaf Kuopio op Husky safari. Best afgelegen omgeving, maar zeker mooi om doorheen te rijden. Vooral omdat ik zelf eigenlijk niet vaak buiten de stad kom ivm vervoer. Toen we aankwamen rijden op het erf gingen er direct 50 honden enthousiast tekeer en ik was eerst wel ff onder indruk. Ik steek dus echt mn arm niet zomaar in zo’n ren met 5 honden als ik niet eerst zelf een beetje gewend ben. Maar dat ging prima. Pekka, de rustige man die zorgzaam alle honden bij naam, karakter en geboortedatum kent, vertelde ons uitgebreid over het hoe en wat rondom de honden. Het was interessant om te zien hoe hij met ze omgaat, heel persoonlijk. Na de lange introductie was het tijd om 7 monsters voor de slee te spannen en vast ff kennis te maken. Op het moment dat ik het touw losliet, want de slee zat vastgeknoopt aan een boom anders is er geen houden aan, moest ik me direct vastgrijpen want die honden weten verbazingwekkend goed wat de bedoeling is. Best heftig. Het eerste stuk ging door het bos, best smal paadje, van de berg af. Mn hartje ging tekeer en ik kon een aantal keren de slee in de bocht nog maar net overeind houden, terwijl ik verwoedde pogingen deed bomen te ontwijken, met moeders voorin. Maar langzamerhand kreeg ik wat meer gevoel en ging het prima. Tijd om te genieten. Prachtig weer, gezellig met mn mama en heerlijk met de honden in de buitenlucht. Pekka bleef op zeer gepaste afstand met zijn snowmobile, zodat we het gevoel hadden alleen met de 7 rakkers te zijn. Het was heerlijk. Stuk van de terugweg heeft mama het roer overgenomen en kon ik ff genieten van de omgeving en foto’s maken. Stiekemerds als het zijn besloten de doggies, toen Pekka ff verderop was, een d-tour te nemen en ons een extra stukje sightseeing te gunnen. Niet helemaal de bedoeling, maar kwam ook wel weer goed. Uiteindelijk hebben we 19,8 km afgelegd ipv de bedoelde 14. Hihi. De honden waren zo moe (ze hadden deze winter nog niet zo’n afstand afgelegd) dat Pekka ze in de benen moest hijsen omdat ze liever bleven liggen. Mooi gezicht. Hoorde achteraf dat ze goed zijn hersteld, gelukkig. Daarna als beloning heeft hij buiten op een vuurtje pannenkoeken gebakken met eigengemaakte jam. Hij vertelde over hoe ze leven en over de Finse gebruiken. Hollands als we zijn, hebben we hem zowat de oren van t hoofd gevraagd. Echt leuk om te horen. Het was een enerverende en memorabele dag. We vonden het heerlijk!!

Na’t eten was de dag nog niet voorbij want er moest nog een kroegentocht komen. Ook super gezellig met paar luitjes en mampsie natuurlijk paar drankjes gedaan. En toen lekker onder de wol. Zondag beetje uitslapen, is mama natuurlijk niet gewend dus dat was tot 9 uur ofzo, maar toen was ik er ook wel klaar mee. Ik moest nog een schoolopdracht afronden voor Business Strategies en dat moest toch echt ff gebeuren. Mama heeft zich vermaakt met haar breiwerkje. Hihi, mag ik wel zeggen toch mam? Je bent best een heel eind gekomen hier in Finland, toch zeker verder dan jij en je zussie in Italië presteren. Zag er goed uit. Toen besloten nog een uitstapje te maken naar een klooster op een uur rijden van Kuopio. Dus ik heb nog meer van de omgeving mogen genieten. Wederom prachtig weer en we hebben genoten. Daarna lekker uit eten in de pizzeria. Die nacht was mommytime alweer op en tijd om te vertrekken. Ze is heelhuids thuis in Brucht aangekomen, waar ik erg blij mee was, want het is toch wel een hele onderneming.

Deze week elke dag lessen van Russian Trade & Culture, maar die waren best interessant, alleen wel erg lang om stil te zitten en te luisteren. Het is bewezen dat Finnen langer kunnen luisteren dan de Hollanders en dat was wel te merken. Wist op een gegeven moment niet meer hoe ik moest zitten. Verder deze week examen Fins. Dus pogingen gedaan om te leren, maar met NL in t vooruitzicht had ik er maar wat moeite mee om me te concentreren. Uiteindelijk moest het op vrijdag toch echt gebeuren en het viel mee. Moest wel beetje lachen, want 1 onderdeel had ik niet eens naar gekeken, maar heb er iets leuks van proberen te maken en dat is toch ook punten waard lijkt me. Denk trouwens ook nog dat ik t gehaald heb, maar laat ik niet op de feiten vooruitlopen. Als beloning nog ff nieuwe riem bij kringloop gescoord en naar de kapper geweest. Was wel nodig ook. Moet er natuurlijk wel beetje appetijtelijk uitzien op de bruiloft van mn neef en z’n aanstaande komende vrijdag.

Zaterdag hadden we een wandeltripje van de studentenvereniging hier in Kuopio naar Kahro Island net buiten de stad. Het wandelgedeelte was alleen wat matig; na uurtje lopen kwamen we bij t eiland waar de rest van de dag doorbrachten in een pand van 100 jaar oud. We moesten ons vermaken met het bereiden van peasoup (erwtensoep) en de sauna opwarmen door t stoken van hout. Ben wel lekker buiten bezig geweest, maar programma had iets beter gevuld kunnen zijn. Heerlijk uurtje in de sauna en toen mn favoriete activiteit: worstjes direct van vuur opeten!! Ik ga die dingen missen, heerlijk. In t donker teruggelopen onder de sterren. Het was een goed besteedde dag voor maar 2 euries. De dag erna beetje aangerommeld en nog een essay voor engels getypt. En natuurlijk vast mn tas ingepakt. Geloof dat alles zo’n beetje past. Vandaag nog naar school met een niet al te inspirerende les voor de boeg. Maar we hebben een fantastische quest lecture gehad die mn volle aandacht heeft gekregen. Wie had gedacht dat Business zo interessant kon zijn! Ik heb genoten.

Morgen verder niets…dus beetje tijd volmaken totdat het woensdagochtend is en ik om 3 uur mn bedje mag verlaten om op reis te gaan naar Hollantia. Ik heb er echt zin in. Kan niet wachten om mn kereltje ff te zien en natuurlijk de bruiloft en bijkletsen met familie & mn maten. Gaat goed komen. Daarover naderhand meer. Ik hoop dat ik met dit ellenlange verhaal weer aan jullie verwachtingen heb kunnen voldoen en jullie leesdrift heb kunnen bevredigen. Het zij jullie gegund! Tot heeeeeeel snel.

Zie jullie laterz.
Knuffeltje Roos

PS voor International Marketing heb ik een 2 binnen weten te slepen (gaat hier van 0-5 en alleen 0 is onvoldoende) en voor een bijbehorende opdracht een 5, dus ik ben blij. Nu Fins nog….

  • 31 Maart 2009 - 11:14

    Ans:

    Wat weer heerlijk om dan toch ook jou verhaaltjes.. (nou ja, tjes..) te kunnen lezen!
    En dan moeten we vanaf morgen zomaar een weekje zonder elkaar! haha;)

    Lekker genieten meis in Nederland van alles en vooral van je Mannetje!
    Dikke kus

  • 31 Maart 2009 - 11:50

    Nathalie:

    Hey Meissie,

    Wat een fantastisch verhaal weer en wat een prachtige foto's. Was je moeder toevallig geitenwollensokken aan het breien? Zou wel handig voor jou zijn daar in de kou.
    Nog 1 nachtje en dan morgenvroeg vroeg het bed uit voor de reis naar HOLLANTIA. Wat zal Sake blij zijn om jou te zien. O, ja Sake als je dit leest, Roos wil graag morgenavond speklappen eten. Zorg jij hiervoor? Nog 2 nachtjes en dan kom je mijn kant uit. Heb hier erg veel zin in om jou weer even te zien en je te spreken (stem te horen). Nou meid doe voorzichtig en tot snel.

    Liefs Nathalie, Wim en een -xxx- je van Lucas

    Ps. Wim is er donderdag niet. Hij gaat morgen ver weg naar een klant in Driebergen en blijft hier ook overnachten. Hij komt Vrijdag weer. Vrijdag ga ik met mama, monique, wendy en lucas een weekendje weg. Dus waarschijnlijk lopen wij elkaar mis. Maar dat is niet erg. Jij moest Sake veel langer missen. Wij komen wel over deze paar dagen heen.

  • 02 April 2009 - 03:38

    Kimberley:

    Hey Roosie

    Ik denk moet maar weer es checken wat jullie uitspoken. Gaaf hoor zo'n honden ritje :d dat zou ik ook wel willen doen!

    Maareh ga je nou naar holland n weer terug? gewoon voor ff? Gek hoor :p

  • 08 April 2009 - 18:08

    Nathalie:

    Hey Meiske,

    Jij ook gefeliciteerd met de verjaardag van Sake. Heb hem even een kaartje gestuurd. Ben je weer een beetje bijgekomen van de reis?

    Liefs Nathalie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Begin januari 2009 vertrek ik naar Finland. Wel te verstaan naar Kuopio. Ik ga voor 4 maanden een ander land verkennen en vakken volgen die een aanvulling zijn om mijn opleiding Communicatie. Daarnaast is het natuurlijk de bedoeling een hoop te zien, te horen, te voelen en te ruiken. Volgens mij heet dat in 1 woord:beleven! Dus dat ga k dan maar doen.

Actief sinds 01 Okt. 2008
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 25397

Voorgaande reizen:

05 Januari 2009 - 29 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: