3 bunny's in St Petersburg - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Roos Bosch - WaarBenJij.nu 3 bunny's in St Petersburg - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Roos Bosch - WaarBenJij.nu

3 bunny's in St Petersburg

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Roos

08 Mei 2009 | Finland, Kuopio

Het is echt heel erg dus bereidt je maar voor. Dit wordt een ellendig lang verhaal haha. Ben nogal druk geweest de laatste tijd met (beetje achterstallig) schoolwerk dus heb echt ff wat dingen in te halen. Direct maar ter zake dan.

Paasweekend: 12 april zondagochtend had Piotr (Poolse jongen) een waar spektakel op tafel gezet. We waren met ongeveer 16 mensen en we hebben genoten van een heerlijke brunch. Het was echt gezellig en leuk om op Pasen toch nog iets te kunnen ondernemen. Daarna was het helaas t hele weekend tijd voor schoolperikelen. Wel lekker zo’n lang weekend en het was echt super mooi weer. Verder de rest vd week school.

Toen was t zover: St Petertje!!! Omdat we t vak Russian Trade & Culture hebben gevolgd, erg interessant, gingen we een week de stad onderzoeken en natuurlijk was er een educatief tintje aan gegeven. Zondagochtend vertrokken, nadat eindelijk de laatste ook waren gearriveerd. Heb t al eerder gezegd, op sommige mensen moet je gewoon altijd wachten en t is waar; ik hoor daar vaak niet bij! Het was ongeveer 7 uur rijden naar de grens met Rusland en dat ging voorspoedig: filmpje erin en de kindertjes zijn stil. Weinig verandering in t landschap alleen was t sneeuw (jaja nog steeds) gehalte wat minder. Eenmaal bij de grens gekomen ben je er nog niet hoor, oh nee, dan duurt het zo nog 1,5 uur voordat je eindelijk echt Rusland binnen bent. We hebben 4 douane controles gehad: eerst allemaal bus uit, paspoort laten zien, wachten, bus in, stukje rijden, bus uit, paspoort laten zien en stempel ontvangen (jippie een stempel!!!), bus doorzoeken met hond, bus in, rijden, controle in de bus, paspoort laten zien en dat dan nog een keer en dan ben je er al!! Haha, erg he. Mr wel leuk om keertje mee te maken, best spannend ook. Toen arriveerden we ongeveer rond, jeetje weet niet meer precies, zeg 8 uur in Hotel Moscow. Ik weet het: toch apart als je in St Petersburg logeert….. Ingecheckt en ff spullen uitgepakt. Alles zag er goed uit en de bedjes lonkten al aardig, maar er moest nog ff een omgevingsverkenning plaatsvinden. Dus we hebben in de buurt een uur rondgewandeld om te oriënteren.

Volgende ochtend ontbijtbuffet en daar was ik erg blij mee; echt heel veel lekkere broodjes en dingetjes….en dat de hele week hmm. Toen was t de bedoeling dat we om 9h zouden rijden, want St P heeft 5 miljoen inwoners en je kunt je voorstellen dat het verkeer soms een enorme opgave kan zijn. Mr, daar is ie weer, het op tijd bij de bus arriveren was met regelmaat voor een aantal mensen een uitdaging dit als logisch gevolg van het achterover tikken van een respectabel volume vodka in een nog respectabeler tijdsbestek. De helft was brak om het even in gewoon NL te zeggen. Toch nog op tijd aangekomen bij de St Petersburg State Polytechnic University om lectures over Rusland en St P bij te wonen. Best wel interessant al waren er mensen die maar moeilijk wakker konden blijven. We kregen ook nog ff de gelegenheid om bij n paar exchange students op hun kamer te kijken hoe ze daar wonen. Leuk om te zien. Rond 16:30 terug in t Hotel en freetime om de stad te verkennen. Met de metro, best wel een belevenis, naar t centrum en heel veel foto’s gemaakt. Maar de stad blijft een beetje tegenstrijdig: in t centrum veel mooie gebouwen mr in de buitenwijken zie je wel dat Rusland achterloopt met de ontwikkeling en dat er nog heel veel moet gebeuren. Ze zijn dan ook overal aan t renoveren dus op zich is dat positief. Wel indrukwekkend om ook echt gebouwen, flats en huizen te zien die op instorten staan in onze ogen. Daar wonen dat nog gewoon mensen in. Indrukwekkend, mr wat je ervan moet vinden is lastig vast te stellen. Goed, in de stad gegeten en nog ff op de 7e verdieping op de gang met iedereen een drankje gedaan en toen tukken.

Dinsdag weer beetje zelfde programma met lectures. En ’s middags om 16h weer de stad in natuurlijk. Weer met de metro diep onder de grond: de roltrap naar beneden duurt wel 2 min en 45 sec en het is 1 vd steilste roltrapsystemen van de wereld. Met een klein groepje naar St Peter & Paul’s Fortress geweest. En weer genoeg pics gemaakt. ’s Avonds nagezeten in de gang. Daar is een klein gedeelte met 2 banken en een tafeltje waar we heerlijk kunnen hangen, zoals jongeren dat doen.

Woensdag zag t programma er iets anders uit. Naast dat er weer mensen te laat waren, ernstig ernstig, kwam het allemaal toch weer goed, al waren wij met een aantal mensen eigenlijk een beetje verdwaald en zouden we bijna te laat aankomen. Met klotsoksels kwamen we in de lobby van het (ja echt gaaf en luxe hoor) *****Sokos Hotel aan om te ondervinden dat we nog best op tijd waren. Ff afkoelen dan maar. Presentatie gehad over de Finse Hotelketen die dus ook verschillende hotels in andere landen heeft. Toen, daar ging het allemaal om, een rondleiding. Erg mooi en echt luxe, ik had nog nooit zoiets gezien en voelde me volledig underdressed. We gingen daar lunchen en ik kan niet zeggen hoe goed dat eruit zag en hoe heerlijk we hebben gesmuld. Echt mezelf te buiten gegaan, heerlijk. Daarna ging de tour door naar de Hermitage, een prachtig gebouw om te zien met 1 vd grootste kunstcollecties ter wereld (3 miljoen objecten)….ofzo. Kon mn aandacht er maar moeilijk bij houden. We hadden een gids mr het ging was snel en helaas moet ik toegeven dat ik na 6 schilderijen wel verzadigd ben. Daarentegen sloeg ik achterover van het gebouw en heb ik mn camera weer volledig binnenstebuiten geknipt. Het was prachtig. Op t plein voor de Hermitage was een oefening met allemaal militaire en marine mannetjes enzo aan de gang. Ze moesten ff proberen of ze klaar waren voor 9 mei, want dan is het een soort van Bevrijdingsdag in Rusland. Toen met de bus een tour door de stad en een aantal dingen hadden we al gezien mr vanuit een bus lijkt alles anders. En ik moest met Ans nog ff een Rusland vlag scoren om op mn rugzakje te maken. We hadden ergens gevraagd waar die te koop waren en we moesten in een achteraf steegje door een hek en daar ging het bijna mis. Naar binnen ging wel, maar naar buiten werd lastig. Daar sta je dan….achter een hek….en we konden er niet meer uit en de bus zou zo vertrekken….we waren dus te laat. Ik terug rennen naar dat winkeltje om te vragen hoe we eruit kwamen, mr Russen kunnen over t algemeen slecht engels. Gelukkig snapte ze ‘gate’ en bleek dat er een knop op de muur zat waar we op moesten drukken. Ja jeetje, weten wij veel. Wij rennen en ja hoor….eindelijk ook eens de laatste. Mr wel met spannend verhaal, dus geloof dat t ons is vergeven. ’s Avonds met 2 super limo’s door de stad gereden, ook met docenten, en lekker vodka gedronken. Het werd steeds gezelliger. De meesten zijn bij een club gedropt en daar hebben we nog ff wat dansjes en drankjes gedaan. Moet zeggen dat ik niet gewend ben aan vodka, mr het was een hele gezellige avond. Ik lag om half 6 in mn bedje. Dat kon gelukkig ook, want de volgende dag hadden we de ochtend vrij.

Natuurlijk, toeristen als we zijn, hadden we zelf nog wel een planning gemaakt. Nog een gebouw bezoeken: Smolny Cathedral. En het was trouwens weer stralend weer. Geen jas nodig, alleen dik vest. Heerlijk genoten van’t weer de hele week. Bij de kathedraal konden we een toren beklimmen en dat gaf ons een prachtig uitzicht over de stad. ’s Middags nog een presentatie bij de Chamber of Commerce (de kamer vn koophandel zeg maar), helaas was dat weinig interessant en waren er dit keer echt mensen die in slaap vielen. Zware avond gehad?? Hihi. Om 18h naar een Folkshow geweest met dans en muziek. Weer in een prachtig gebouw en leuke entourage. Leuk om te zien hoe 2 van onze studenten mochten meedoen op t podium. Ik was vooral blij dat ik het niet was, mr ze deden het prima. Vrij laat terug en toch wel merkbaar dat het die avond ervoor een ruig feessie was. Dus nog ff chips en drankje op de gang gedaan en toen lekker tukken.

Vrijdagochtend zat ons avontuur er weer op en gingen we terug naar Finland. Onderweg nog gestopt om het dorp Viborg te bekijken. Lekker om nog ff van t zonnetje te genieten. En natuurlijk stond het douane gebeuren weer voor de deur. Mr alles ging goed, ondanks dat de hele bus samen precies genoeg mensen bevatte om alle hoeveelheden sigaretten en vodka mee te mogen nemen over de grens. Van Remon hebben we nog een halve ltr gekregen omdat we zijn spul onder onze hoede wilden nemen. Kunnen we dus later nog ff feessie mee bouwen. Rond 20:30 waren we terug in Kuopio en kon ik dat ook weer op mn lijstje toevoegen. Het was een super week; veel beleefd, gezien en ervaren.

Dat weekend ook weer genoeg voor school te doen. En helaas moest dat binnen, want het was echt heerlijk weer in Finland. Toch zondag middag nog ff van kunnen genieten onder t genot van een BBQ bij ons op t terrein. Erg gezellig. Toen 3 dagen (ma t/m wo) gekkenhuis voor school en ik had mn oogjes bijna scheel in mn hoofd staan vn t kijken naar mn scherm. Was er goed klaar mee, mr moest gebeuren, want donderdag stond het volgende avontuur weer voor de deur: Helsinki & Tallinn!! De timing kon eigenlijk niet slechter, mr ken mezelf en weet dat het uiteindelijk vaak wel weer goed komt, dus gewoon gaan met die banaan!! Maar dat is voor t volgende verhaal…..

• 08 Mei 2009 - 07:06

Marieke:

Roozie,

Sounds gooooood:)!
    Heb je al een beetje een wodka hoofd gekregen inmiddels :P!
    Nog even door bikkelen en over precies 2 weken ben je alweer in Hollandia!
    Voor jou niet leuk, voor ons wel leuk :D!

xx