Rode neus dankzij Helsinki & Tallinn, door de zon! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Roos Bosch - WaarBenJij.nu Rode neus dankzij Helsinki & Tallinn, door de zon! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Roos Bosch - WaarBenJij.nu

Rode neus dankzij Helsinki & Tallinn, door de zon!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Roos

08 Mei 2009 | Finland, Kuopio

Donderdagochtend rond 8 uur met de trein al waren we bijna te laat. De bus die we hadden genomen stopte echt overal en dat doet ie anders nooit!! Maar ging goed. Dus met Dasa, Katrin, Eline, Ans, Janna en Philippe op pad richting Helsinki. Dit is alweer onze laatste trip samen en daar moest ik toch wel ff aan denken hoor. Heb nog nooit in zo’n korte tijd zoveel tripjes gehad en dingen gezien en ondernomen. Super gaaf. Lopend op zoek naar t Eurohostel en dat ging prima. Net wat buiten t centrum, mr goede locatie. En het weer was echt de hele week om te zoenen. Heb zelfs mn neus verbrand. De stad stond die dag al aardig op zn kop in verband met Independence Day dat op 1 mei gevierd wordt. Er wordt gezegd dat Finnen op deze dag het dichts bij het vieren van Carnaval komen. Dus dat moesten we natuurlijk met onze eigen oogjes aanschouwen. Door de stad gelopen en Helsinki sprak me eigenlijk best aan. Niet te groot en een hele leuke relaxte sfeer. Omdat wij toch nog wat van de stad wilden zien, hebben we nog 1 museum bekeken. Mr moet zeggen dat ik na Stockholm eigenlijk geen musea meer kan zien de eerste 2 jaar. Had ik niet gedacht, mr ik vind het gewoon veel leuker om de stad te proeven en rond te kijken. Dus daarna op naar het park waar half Helsinki zich aan t bezatten was en wij voegden ons daarbij. Na 2 blikjes Lonkero op een bijna lege maag en in t zonnetje werd de stemming een stuk luchtiger. Het was erg gezellig. We zouden nog op stap met Marijke en haar maten, maar iedereen was er niet meer voor te porren dus dat ging over (Marijke kennen wij van de NHL en die studeert dus 5 maanden in Helsinki). Wel hebben we tot een uur of 12 buiten op n terrasje gestaan met een drankje. Daar heb ik nog wat Finse bijna onbruikbare woorden geleerd van een Paola. Die was al aardig dronken, maar wel gezellie. De woorden kan ik helaas gebruiken in situaties waar ik niet vrolijk van zou worden. Niet veel goeds dus haha.

Vrijdagochtend was het in de stad nog best rustig; iedereen was zn roes aan t uitslapen om deze dag vrolijk verder te gaan. Wij zijn met de tram door de stad gereisd en hier en daar uitgestapt om nog ff toeristisch bezig te zijn. Heb fantastisch genoten van het weer en we hebben leuke dingen gezien. Bv het Olympisch stadion van 1952. Daar een toren beklommen (met de lift hoor haha) en van t uitzicht genoten. Vervolgens hebben we in t centrum nog lekker mensjes gekeken en van de sfeer geproefd. Erg leuk om te zien. Toen ff terug naar t Hostel en klaar maken voor de volgende ronde. Naar een groot park aan t water (Baltische zee) om verbaasd te staan van de grote hoeveelheid mensen die zich daar verzameld had. Er was echt bijna geen plek meer om te staan. Mr super om al die mensen bij elkaar te zien. Door naar een iets kleiner en rustiger parkje waar Marijke met haar possie te vinden was. Heerlijk in t gras gelegen, gekletst en nog maar een drankje gedaan. Het was een super dag, mr dus wel mn neus verbrand. Toen op naar de McDonalds om onze maag te vullen. Toen moe maar voldaan terug naar Hostel en daar hebben we in t cafe gedeelte nog ff gekaart.

Op zaterdag was het alweer tijd om door te reizen naar Tallinn in Estland. Dus 2,5 uur op de boot van Viking Line. Ik vermaak me altijd prima op zo’n boot. Er zijn winkeltjes, café, restaurant en vaak karaoke muziek. Altijd lachten. Mensen zijn vaak op vakantie en de alcohol vloeit vaak rijkelijk ook midden op de dag. Eerst weer op naar t hostel en dat was klein, een beetje apart mr wel netjes. Dus mij hoor je niet klagen. Daarna natuurlijk de stad in en op verkenning. Er is een oud gedeelte, Old Town, en dat was erg mooi om te zien. Smalle straatjes met mooie gebouwen en leuke kleine winkeltjes. Veel mensen op terrasjes die net als ons genoten van de volle zon. Echt heerlijk. We hebben op n terras pizza gegeten en die smaakte goed. Ondanks dat de zon allang onder was en we t koud hadden omdat de service echt bagger was, hebben we toch lekker gegeten. Terug naar t hostel en tot iets van 11 uur lekker op onze kamer lopen speculeren over onze kamergenoot. Bleek achteraf dat het een vreemde kerel van ongeveer 70 jaar te zijn. Haha, onze speculaties zaten er goed naast, dat kan ik je wel vertellen. We hadden gehoopt op een lekkere, gepierde, aantrekkelijke jonge god natuurlijk. Dat feestje ging niet door. Die dag weer op en top toeristje gespeeld en een bustour gedaan. Bij de botanische tuinen zijn we uitgestapt en hebben we 1,5 uur genoten van t weer en de groene jungle in de kassen. Ik hou er zo van he! Toen ging de tour door naar de dierentuin. Ook daar hebben we ons prima vermaakt. Toen was het tijd om naar t hostel te gaan en pasta klaar te maken. Dat was 10 min werk en lekker een bord eten weggewerkt. Daarna weer heerlijk lopen kletsen op de kamer onder t genot van bakken thee en chips. Gezellig, mr wel het einde van onze laatste trip samen. Kan niet anders zeggen dan dat het weer een succes was. Ik heb ervan genoten. Dus maandag op de boot terug naar Helsinki en bijna de trein gemist. Dat zou echt balen zijn, want in Finland gaan ze dus echt niet om het half uur. Toch wel beetje gaar in de trein van t hele avontuur, want we waren zo vervelend als wat. Maar wel gelachen. En toen waren we weer hier.

De laatste dagen eigenlijk bagger weer geweest. Deed me echt aan NL denken en dat willen we nog ff niet…..ach misschien ook wel. Heb er ook wel echt zin aan hoor. Mis alles en iedereen wel. Mr het is ook erg dubbel om erover na te denken. Het gaat zo snel en straks is dat gewoon een periode in je leven waar je op terug kijkt….. Het lijkt me zo raar om over 2 weken (slik) de deur van mn kamer achter mn kont dicht te trekken om nooit meer terug te komen….. Nu nog niet teveel over nadenken, gewoon nog ff genieten!!

Zo, ik heb mn epistels weer afgerond voor nu en jullie zullen ook wel weer ff verzadigd zijn denk ik. Bedankt voor t lezen en ik hoop dat het nog beetje vol te houden was. Haha. Ik moet zo naar school, dus moet nu afnokken. Blij dat ik dit weer ff heb ingehaald nu.
Straks nog ff naar de kringloop, want daar ben ik al 5 weken (schandalig) niet geweest. En kan wel eens de laatste keer zijn….zucht.

Ok, ik hou op. Ik spreek jullie later weer.
Succes daar en dikke knuffel vanuit Kuopio.
Ikke

  • 11 Mei 2009 - 08:25

    Reina:

    Heeeeey Roos,

    De tijd gaat dan toch nog snel voor jou. Nog maar een paar weekjes!!! De 22ste kom je terug toch? Die woensdag ervoor geef ik nog een feessie voor mijn verjaardag maar daar kun je dus net niet bij zijn :-(. Dat weekend ben ik er niet, maar zie je vast snel daarna!!! Geniet nog lekker van je laatste dagen daar.

    Liefs Reina

  • 14 Mei 2009 - 08:12

    Marieke:

    Rozey,

    Nog maar een week en een dag!
    Time fliessss...

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Begin januari 2009 vertrek ik naar Finland. Wel te verstaan naar Kuopio. Ik ga voor 4 maanden een ander land verkennen en vakken volgen die een aanvulling zijn om mijn opleiding Communicatie. Daarnaast is het natuurlijk de bedoeling een hoop te zien, te horen, te voelen en te ruiken. Volgens mij heet dat in 1 woord:beleven! Dus dat ga k dan maar doen.

Actief sinds 01 Okt. 2008
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 25395

Voorgaande reizen:

05 Januari 2009 - 29 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: