Ik ben er hoor!! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Roos Bosch - WaarBenJij.nu Ik ben er hoor!! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Roos Bosch - WaarBenJij.nu

Ik ben er hoor!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Roos

06 Januari 2009 | Finland, Kuopio

Alle schaapjes zijn op het droge!! Haha. Goed aangekomen dus.
Ik snap dat ik al eerder voor up-dates had moeten zorgen, maar dat moeten zorgt voor allergische reacties dus dan doe ik dat maar niet. Toch geloof ik dat het voor velen al wel duidelijk is dat ik inderdaad ben vertrokken en ook ben aangekomen. Dan begin ik maar gewoon bij de overtocht naar het nog Hogere Noorden.

Het was best een lange reis (ben ook naar Ozzieland geweest dus weet dat het eigenlijk peanuts is) met veel gezeul van te veel bagage, maar het is eigenlijk allemaal prima verlopen. We waren allemaal zat op tijd op t vliegveld. Rond 04:30 ofzo. Toen inchecken, geen grote problemen en toen nog ff bakkie doen met familie onder het wel bekende motto (voor sommigen) ‘ kan nou nog’ . Om kwart voor 6 naar t vliegtuig om goed plekkie te scoren. Bij de douane een halve stripact verzorgd om vervolgens achteraan (!!) in de rij aan te sluiten. Daarna alsnog goed plekkie zoeken in t vliegtuig. We konden naast elkaar zitten, maar de benen van Eline zijn wat aan de lange kant en zij ging voor ons zitten bij de nooduitgang. Misschien was ze ook wel beetje bang, wie zal t zeggen. (Grapje Eline!!) Dus Ansje bij t raam en ik bijna bij Ans op schootje. Gezellie.
Wel weer spannen om na dik 6 jaar weer te vliegen. Kreeg weer zo’n mega smile op mn smoeltje. Ik hou d’r zo van hè!

De zonsopkomst was prachtig, wat een kleuren. Kan mampsie weer mooi schilderwerkje aan wagen. Ans en ik hebben de camera al goed benut. Kost nix. Als ik snap wat ik doe, wat meestal de vraag is helemaal als ik mij achter een computer bevind, dan staan er straks ook pickies op de site. Stay tuned.

Vanuit vliegtuig (met trappetje naar beneden, dus niet zo'n grote) met de bus (20 min) door naar treinstation in Tampere. Wachten op de trein (dik uur) en toen de boel in de trein slepen. Valt niet mee hoor. Die snowboardbag is 1.70m en de gangen in de trein (met bochten) waren wat smal. Dus af en toe ff stuck. Maar alles is heel aangekomen.

Nog keer overstappen (zucht, steun, kreun..pfff) en toen stond er in Kuopio een Audi voor ons klaar. Twee studenten (onze tutors voor komende tijd:meisje en jongentje) haalden ons op...met z'n 2-en. Wij zijn met 3 + een ongelooflijke grote stapel zooi.....ik dacht niet dat het ging passen. En eigenlijk deed het dat ook niet, maar de deuren konden toch dicht. Stukkie rijden en toen zagen we t flatgebeuren. Nou, we kregen onze kamers toegewezen en ik moet zeggen, alles ziet er echt heel goed uit. Veel ruimer dan ik had gedacht. Dus dat is echt top.

Omdat het nog vakantie is hier, zijn mijn huisgenoten er niet. Aan de schoenen te zien die in de kast liggen zijn het volgens mij twee meiden. Maar die zie ik dus later deze week ofzo. Dus ben alleen..... Bij Ans zit een meisje uit Griekenland. Ze is hier al 1,5 jaar een gaat volgende week door naar Stockholm studeren. Dus daar komen ook weer twee kamers vrij. Het kriebelde al beetje om misschien te regelen of we in 1 huis kunnen, maar geloof dat het wel net zo spannend is zo. Leer je weer meer mensen kennen. Bij elkaar klitten is ook zo gemakkelijk. Bij Eline zitten twee dames is huis. 1 is al stuk ouder (42) en werk in t ziekenhuis en heeft zelfs kinderen. Hoe dat zit weten we niet precies. De ander loopt stage of werkt ook in t ziekenhuis. Verder weet ik er niet zoveel van.

We hebben allemaal de 1e nacht goed geslapen, waarschijnlijk omdat we toch wel wat gaar waren. Lag er rond half 11 in. Nadat ik (mensen schrik niet) een aflevering van ONM op uitzending gemist heb gekeken. Haha. Ik ga door diepe dalen hier hoor. Natuurlijk lag Sake de zebra heerlijk bij me in bedje.

Vandaag lekker uitgeslapen tot half 10. Opstaan, ff wazig om me heen kijken…oh ja, Finland. It’s not really sinking in yet, I must say. Om 1 uur rondleiding door wasserette en sauna door roomy van Ans. Toen met twee andere meiden (1 uit Duitsland 1 uit Tsjechie) en jongen (Tjsechie) met de bus de stad in geweest. Alle winkels waren dicht, want het is een feestdag vandaag. Don’t ask me what it is about. Dus door de stad gesjouwd, over het meer in het midden van t centrum en rustig terug naar huis. Lekker bakkie met de meiden. En daarna samen eten met die andere luitjes. Eten is wel duur hier hoor, dus we komen broodmager terug. Gelukkig hebben we wat reserves kunnen opbouwen in december.

En nu zit ik achter mn computertje. Een veel te lang verhaal te typen. Gelukkig gaat dat vast vaker voorkomen, aangezien ik regelmatig wat lang van stof ben. Hoop toch dat jullie het leuk vinden mn maten!! Ga nu nog ff foto’s toevoegen, poging tot. En dan lekker slapen. Morgen is de introductiedag, dus eerst naar school, papieren invullen en dingen regelen met onze tutors. Ben heel benieuwd naar de lesroosters en hoe ik er over twee weken aan toe ben. Nu is het prima hier, maar ook nog wel wat onwerkelijk. Dus denk aan jullie.

Succes met de bittere koude daar! Hier is t maar -5 tot -8. En laat voor mij nu maar hopen dat die 11-stedentocht niet doorgaat.

Wel te rusten skatties.
X Rozie

PS. Mijn adres hier is:
Rozemarijn Bosch
Juontotie 3A 5/3
70150 Kuopio
Finland

Mn kamer is nog erg ziekenhuis-achtig-kaal, dus kaartjes zijn welkom;)
Greetz

  • 06 Januari 2009 - 23:37

    Kimberley:

    Goh ben nog de eerste ook!

    Anyway ik had je al gesproken vanmiddag op msn maar toch nog HEEUL veeul plezier daar!

    Eneh gooi even een sneeuwbal voor me! Dat gaat mij dit jaar niet lukken namelijk!

  • 07 Januari 2009 - 12:39

    Myrthe M:

    Hi Roos!

    Pff.. realiseer me nu dat ik absoluut niet up to date ben van de laatste ontwikkelingen van mijn leeuwarden maatjes - jullie zijn nu al vertrokken! hahah ik ziet hier nog te ploegen op mijn stage :)
    Anyways, wil jullie bij deze als velen hier heeel veeel succes wensen! Finland klinkt uitdagend, maar ook vooral koud! hihi Met kou moet ik ook nog dealen in Turkije over 5 weken. Dus I stay tuned voor eventuele handige tips!!
    Hou je taai!! xx

  • 08 Januari 2009 - 08:09

    Marijke:

    Klinkt leuk allemaal, ben benieuwd naar je eerste lesdag ;-)! Hester en ik zijn onze koffers aan het pakken!

    Succes en we houden contact!

    Liefs,

    Marijke

  • 08 Januari 2009 - 18:50

    Marieke:


    Joo Roos!

    OM JALOERS VAN TE WORDEN!!!
    Jeetje die foto's alleen vanuit het vliegtuig al!

    Hier gaat het slechter en slechter sinds jij weg bent!
    Ik heb een terror hamer in mijn hoofd en mis mijn eetmaatje :S.

    Had alleen geen gaatjes bij de tandarts dat is dan weer positief!

    Maar Roos geniet-ze daar, dan doen wij dat hier van jou mooie ellen-lange echte Roos verhalen!
    En natuurlijk de foto's met je hyper moderne camera.

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Begin januari 2009 vertrek ik naar Finland. Wel te verstaan naar Kuopio. Ik ga voor 4 maanden een ander land verkennen en vakken volgen die een aanvulling zijn om mijn opleiding Communicatie. Daarnaast is het natuurlijk de bedoeling een hoop te zien, te horen, te voelen en te ruiken. Volgens mij heet dat in 1 woord:beleven! Dus dat ga k dan maar doen.

Actief sinds 01 Okt. 2008
Verslag gelezen: 828
Totaal aantal bezoekers 25401

Voorgaande reizen:

05 Januari 2009 - 29 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: