Kunt u mij de weg naar school vertellen meneer? - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Roos Bosch - WaarBenJij.nu Kunt u mij de weg naar school vertellen meneer? - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Roos Bosch - WaarBenJij.nu

Kunt u mij de weg naar school vertellen meneer?

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Roos

08 Januari 2009 | Finland, Kuopio

Dear maties,

Hierbij weer een up-date. Eigenlijk moet ik al naar bedje, maar wil dit toch ook graag doen. DILEMMA!!
Toch maar ff eruit gooien dan. Zal proberen het wat korten te houden dan vorige keer…. Eerst zien, dan geloven…ik weet het.

Woensdag stond in het teken van rondleidingen en het ontvangen van info over de school, de vakken en het wel en wee hier op the Savonia University of Kuopio. Dit begon echter niet zo vanzelf.
We zouden opgehaald worden in het centrum door onze blonde schone, Elisa, om 9:30. Om 9:50 nog steeds geen Elisa….bij -16 valt dat snel tegen moet ik zeggen. Ze had zich verslapen en na enige uitleg gingen we zelf op weg naar het schoolgebouw. Net op tijd, bleek het niet het goede gebouw te zijn. Op naar het volgende; helaas weer mis. Ondertussen waren we een dik half uur te laat.
Uiteindelijk waren we om 11 uur (ipv 10 uur) op de juiste spot en keek iedereen vol verwachting uit naar ons laatkomers toen we arriveerden.

Poging gedaan om opnieuw vakken te kiezen, want de keuze die we NL gemaakt hadden worden niet meer aangeboden. Maar ik moet zeggen dat ik er niet echt heel blij van werd en we zijn er nog niet helemaal uit. Gaat goed komen.

Toen met de tutors een rondje door de school en ze hebben ons geholpen met het aanschaffen van een fins mobiel nmr en een buskaart. Daarnaast en niet geheel onbelangrijk zijn wij op de hoogte gesteld van ‘ the places to be’ in het uitgaansleven. En we hebben nog boodschappen gedaan bij een goedkopere hele grote supermarkt. Daar word ik dan weer wel blij van. Ernstig of niet dan.

Omdat we op school in de kantine voor 1,55 een bord vol sla en warm eten kunnen krijgen, hoefden we lekker niet meer te koken toen we rond half 7 pas thuiskwamen van het shoppen. Nog wel wat paniek in de bus, want ik had geen idee waar t ding langs ging, maar ik was er van overtuigd dat het niet goed kon zijn…..was dus weer valse paniek, kwam allemaal goed. Blij thuis te zijn.

Vandaag 1e lesdag (we dachten dat we de rest vd week vrij zouden zijn; NOT) die begon met Business Process Strategies. Niet om vrolijk van te worden. Gelukkig verlichtte Eeva Monkkonen, de docente die internationale studenten begeleidt, de diepe duisternis. Ze heeft gezegd dat we haar maar moeten zien als mama hier in Finland. Ik kreeg er een warm en veilig gevoel van. Ze is er ook precies het type voor. Ze gaf ons Intercultural Communication, was erg leuk.

Toen gezondigd bij de (ik durf het bijna niet te zeggen) H&M. Ja…erg he, ook hier!! En bij de kringloop winkel een waterkoker gekocht. Ik weer blij, want we zuipen thee bij t leven.

Het is nu alweer 11 uur geweest en morgen dus om half 7 uit m’n warme bedje. Na de les die tot ongeveer 10 uur duurt, de stad in om nog wat te regelen. Thuis ff eten en rond half 7 naar een housewarming party van onze tutor, Elisa. Daarna samen nog naar the pub of club ofzo. Wordt vast gezellie. Zaterdag kan ik mijn stunten op de piste vertonen, uhg uhg, want we gaan 60 km verderop naar een skigebied met 8 mensen. Wordt ook vast heel leuk. Zin in!!

Voor nu weer ff genoeg hoor. Toch weer veel. Zei het nog zo.

Slaap lekker vriendjes en vriendinnetjes.
xx

  • 08 Januari 2009 - 21:37

    Lieke:

    Heyz Roos!

    Je verhaaltje is ietsie korter, haha. Met de nadruk op ietsie. Maar goed dat je zo vol verhalen zit, leuk om te lezen, zeker met de verhalen van Ans er ook bij is t heel duidelijk.
    Fijn om te horen dat alles zo goed gaat! Jammer van de vakken, maar bij studeren in het buitenland hoort helaas ook school, haha. Anders had je het natuurlijk graag bij de tripjes, skiën, stappen etc gelaten...

    T is hier in NL nog koud, maar nu ik in FR ben zie ik wel dat de elfsteden nog lang niet op een tocht hoeven te rekenen, er is hier minder ijs dan thuis thuis. En owja, in maart kom ik jullie kant op, nou ja, niet helemaal, iets verder nog zelfs. K mag een lang weekend mee met jubileumtripje van René's werk, naar Lapland! Ga ik het donkere noorden ook ff opzoeken. Tot zover mijn update.

    Mijn mailbox wordt goed gevuld met de meldingen dat jij, Ans, Eline, Kimberley..weer nieuwe berichten hebben geplaatst. K zal dus soms wel hetzelfde schrijven bij jullie, anders heb k er een dagtaak aan en ik moet nog naar school, haha. K houd jullie in de gaten en ga ook op zoek naar een leuk muurvullertje voor jou!
    Succes en we krabbelen hier wel weer! -x-

  • 10 Januari 2009 - 12:30

    :

    Walking in a winter wonderland!

    Hier sneeuwt het niet. tenminste niet in Den Helder. Er ligt nog maar net ijs hier. haha

    Maareh Mooi meer! :p ehh...

    Ik ga morgen wordt nog nu toch wel een beetje zenuwachtig ik werd vanmorgen wakker en het sloeg in als een bom :p ahha

    Balen van die vakken maar het wordt heus leuk!

    Ik hou je in de gaten! En binnenkort ook weer een bericht op mijn waarbenjij.nu :D


  • 10 Januari 2009 - 20:13

    Nathalie:

    He meissie,

    Eindelijk op je site gekeken. Erg mooi wat je schrijft, maar niks voor mij als je niet weet wat er precies gaat gebeuren. Was erg blij dat je moeder maandag even belde om te zeggen dat je goed was overgekomen. En leuke kaart heb je naar naailes gestuurd. Ze zullen goed op mij passen, pas jij dan goed op jezelf? Wij schaatsen alweer 1 week op het kanaal erg gezellig. Vind het wel jammer dat jij er niet bent om samen te schaatsen. Lucas ligt dan heerlijk in de kinderwagen en moeders schaatst er achteraan. Heb je veel bekijks.
    Het gaat vanaf dinsdag dooien, dus denk niet dat er nu een elfstedentocht in zit, kan natuurlijk nu ook niet, nu jij in Finland zit.

    Doe rustig aan en tot snel.

    Groeten Nathalie, Wim en een kusje van ons kleine kereltje Lucas

  • 10 Januari 2009 - 20:18

    Nathalie:

    O,ja was nog wat vergeten te zeggen. Op de foto lijkt het net of ik in Finland ben, omdat we dezelfde jas hebben.

    Groeten Nathalie

  • 11 Januari 2009 - 15:48

    Sanne:

    Roooos!

    wat enig om allemaal te lezen! hoe was het snowboarden? zijn je talenten nog een beetje goed uit de verf gekomen? en ik wist niet dat je eigenlijk rozemarijn heete joh! maar aan het kaartje wordt gewerkt, hou de brievenbus maar goed in de gaten ;)

    Maargoed, ik moet nu echt eens bezig met het international project.. o men, het is zo saai en stom! nouja, nog 1 weekje doorbikkelen :)

    Liefs!!!!!!!!!!!!!!

  • 12 Januari 2009 - 13:33

    Marcel:

    Heey Roos,

    Waar zijn alle berichten van de bekende bokito's en bokita's die er ook met O & N waren? Heb je je gear al aangehad ;)

    Nou ik plan aankomend weekend een paar wilde avonden in met Sake ;)dus dat gaat helemaal goed komen!

    Roos, hoop dat je trip leerzaam wordt en vergeet niet om ook heel veel plezier te maken hé!

    Groetjes,

    Marcel

  • 14 Januari 2009 - 08:26

    Martijn:

    Rooooos!!

    Wat een belevenissen alweer zo in je eerste dagen.

    Hoe gingen je stunten op de piste en je bent natuurlijk al flink op stap geweest toch ;)

    Have fun en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.

    Martijn


  • 14 Januari 2009 - 09:31

    Lisette:

    Hey Rozie,

    Ben je inmiddels al een beetje ingeburgerd in het frisse, hoge, verre noorden? Hier is de dooi inmiddels alweer een paar dagen ingezet, dus een elfstedentocht zit er voorlopig niet in... Al moet je eenzelfde afstand daar toch met gemak kunnen schaatsen? Ik zie dat iedereen erg benieuwd is naar je snowboard avonturen.. Kunnen we binnenkort genieten van ROOSinACTIE foto's ??

    HAVE FUN!

    Groetnis ut Fryslan

  • 14 Januari 2009 - 09:58

    Reina:

    Roosje jij oude zunnigert! Hebben ze daar geen Lidl? ;-).
    Heb je al veel plezier gehad van je warme vest?
    Hier lekker veel geschaatst.... en Ytzen heeft NK gereden. Ging niet super maar ach wat maakt het uit!

    Geniet er van daar!!!

    Kus Reina

  • 14 Januari 2009 - 10:16

    Breggina:

    Hai Roosjedoosje,

    Ziet er koud uit op de foto's brrr... Hier is het ijs alweer gesmolten, dus voorlopig hoef je geen ticket te boeken om de elfstedentocht bij te wonen :)! Enne zoals Marcel al schreef: we hebben dit weekend al wat bezigheidstherapie voor Sake ingepland, dus komt helemaal goed ;)!

  • 14 Januari 2009 - 10:46

    Haggith:

    ROOOOOOOS!

    Supercool om te lezen dat je helemaal op weg bent (en aangekomen :))! Klinkt echt leuk hoe je schrijft.
    Geniet ervan en superveel plezier gewenst!!!

  • 14 Januari 2009 - 14:28

    Esther:

    Hey Finlandgangers,

    Wat een verhaal zeg! Gelukkig dat het allemaal goed bevalt. Ziet er erg mooi en vooral koud uit daar.. pff ik loop al te klagen hier in NL over de kou.

    Geniet ervan !!
    Groetjes Esther

  • 14 Januari 2009 - 20:09

    Riemke:

    Hey Roos!

    Ook ik zeg: geniet van je avontuur en dan ben ik heel benieuwd naar je verhalen! Heb me inmiddels al toegevoegd aan de mailinglist, dus ik blijf op de hoogte. Veel plezier en ik zal vast nog eens een berichtje achter laten.

    Groetjes, Riemke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Begin januari 2009 vertrek ik naar Finland. Wel te verstaan naar Kuopio. Ik ga voor 4 maanden een ander land verkennen en vakken volgen die een aanvulling zijn om mijn opleiding Communicatie. Daarnaast is het natuurlijk de bedoeling een hoop te zien, te horen, te voelen en te ruiken. Volgens mij heet dat in 1 woord:beleven! Dus dat ga k dan maar doen.

Actief sinds 01 Okt. 2008
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 25403

Voorgaande reizen:

05 Januari 2009 - 29 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: