Bikkelen bij -22 en toch geweldig genoten! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Roos Bosch - WaarBenJij.nu Bikkelen bij -22 en toch geweldig genoten! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Roos Bosch - WaarBenJij.nu

Bikkelen bij -22 en toch geweldig genoten!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Roos

04 Februari 2009 | Finland, Kuopio

Hier ben ik weer. Was gebleven bij zondag. Inderdaad met mampsie en ticket geboekt. Eind maart komt ze Finland paar dagen onveilig maken. Lijkt me gezellig.

Maar nu heb ik andere dingen aan mn hoofd. Alko en Sake zijn vandaag gearriveerd. Ben erg blij dat hij er is en dat ik hem kan laten zien waar ik de komende maanden woon en leef. Dat praat later makkelijker en dan kan hij zich een betere voorstelling maken van de omgeving en omstandigheden. Dus ben benieuwd wat de komende dagen zullen brengen.

Maandag dus. Boodschappen gedaan, kamer beetje netjes gemaakt, hele huis geschrobd en maandag is wasdag. Dus met de meiden 3 wasjes gedaan. Moet zeggen dat de dag dan ook zo weer voorbij is. ’s Avonds met Sake een uur op skype gezeten. Nog ff overleggen. Natuurlijk nog steeds niet genoeg kleren hier, dus heb gevraagd of hij 2 shirtjes kon meenemen. Lang leve skype, want nu wist ik iig zeker dat hij de goede shirtjes mee zou nemen. Dat blijft lastig uitleggen aan een kerel. No offence guys!!

Dinsdag…..oja…school ofzo. Hihi, vergeet het soms bijna. Wel weer prima. ’s Avonds rond 9 uur op stap. Ff ons feestleven hier wat uitbreiden, want dat was nog wat zuinig tot nu toe. We mochten niet eerder dan 2 uur naar huis, dat was eigenlijk de enige eis van die avond. En dat is gelukt. Met wat glazen Lonkero ging het al snel de goede kant op. Het werd zowaar een hele gezellige avond al was het wat uitgestorven bij Grand Virtanen. Bleek achteraf ergens anders een feessie te zijn waar iedereen was. Desondanks was het zomaar ineens kwart voor 2. Dus nog een laatste dansje op ondansbare Finse muziek…pff…valt niet mee, en toen op naar de bus. Als je die mist kun je niet eerder dan 4 uur naar huis en we moeten natuurlijk niet overdrijven. Goed bestede avond en lekker tukken om half 3. Sake nog ff goed reis wensen, want Alko en hij stonden op t punt om weg te gaan.

De woensdagochtend duurde veel te lang en de kriebels namen toe. Wat moesten we in vredesnaam doen totdat de kerels zouden komen? Dan maar ff naar de super. Rond half 2 (sorry Katie voor de mislukte poging om je ticket te boeken, maar ik moest en zou zo snel mogelijk naar buiten zo blij was ik) reed er een zilverkleurige Toyota de parkeerplaats op met onze mannen erin. Heerlijk om elkaar weer te zien, al is het nog maar 3 weken geleden. Met z’n vieren de stad ff verkend op zoek naar snowboots voor Alko en een ski-jas voor Sake. Beiden niet geslaagd, maar wel leuk. Eten met Eline en ons vieren en toen nog lekker kletsen tot half 9. En nu zit ik hier. Het is nu 9 uur en zo ff filmpje kijken met Sake en dan lekker tukken. Morgen met taxi Hoorn (Alko) naar school. Verder nog geen plannen. Zien wel ff. Voor nu; over en uit. Gegroet.

Oke, dan nu het vervolg. Het is nu alweer dinsdagavond 3 feb en heb dus veel te vertellen. I’M SORRY. Maar met mn kereltje in de buurt had ik belangrijkere dingen te doen dan verhaaltjes typen.

Donderdag dus met Taxi bedrijf Hoorn naar school. Stoer hoor. De jongens gingen de jacht op snowboots en jas voortzetten. En wij hebben de laatste les geskipt. Toen met kerels en klasgenoten lunchen op school. Sake kreeg ’ t voor elkaar om als student door te gaan en mocht studententarief betalen. Helaas ging dat voor Alko niet lukken; er zijn grenzen.
Natuurlijk verder de stad verkennen en leegkopen. Alko heeft geloof ik 3 paar schoenen gekocht, Ans 2 en ik 1 paar. Nieuwe dit keer. En ook ff bij onze topwinkel de kringloop langs. 2 matrassen voor de kerels gekocht en in de auto gepropt. Geen plek meer voor Ansje en mij, dus wij met de bus terug. Met z’n allen gegeten en toen op naar een ijshockey game tussen Kalpa (plaatselijke team) en Pelicans. Geen supergame maar erg leuk om keer te zien. Michal (Czech dude) kwam met een flesje drinken aanzetten en zodra ik mn neus erboven had hangen, rook het zeer verdacht. Goedje van 60% dat hij met zijn opa heeft gebrouwen. Natuurlijk proberen, maar denk dat mn vertrokken gezicht wel genoeg zei; sterk spul hè?! Daarna ruig op stap geweest en zelf beetje in tipsy toestand richting huis om 2 uur (jaja alweer!!) omdat we de bus van 20 over 12 hadden gemist. Hihi. Zeker hele leuke avond gehad. Veel gelachen en met mensen gekletst. Alko en Sake hebben nog aantal van onze klasgenoten kunnen ontmoeten, dus ook wel leuk. Toen lekker naar bedje en de volgende dag geen concrete plannen.

Best fris en fruitig rond half 11 uit bedje, douchen, ontbijt met Fins broodje en gekookt eitje en mn kereltje. Wat wil je nog meer. Heerlijk rustig opgestaan en zowaar; het zonnetje scheen prachtig door de bomen. Ik werd er onrustig van, want als hier de zon zich laat zien moet je maken dat je buiten komt. Gebeurt nml niet elke dag en het was niet voorspeld, dus ik wilde er met Sake van genieten. Naar de houten uitkijktoren in Neulemäki gewandeld en prachtige foto’s kunnen maken van de omgeving en ijskristallen. Het was fijn ff samen te genieten van de omgeving.

Ans en Alko waren ook zelf ff op pad en hadden ontdekt dat ze bij de springschans gingen trainen. Dus wij ff kijken. Ziet er gemakkelijk uit, maar dat kan niet waar zijn. Toen richting het meer om te schaatsen en nog ff tochtje met de auto over het ijs. Kan allemaal in Finland. Ans en ik op onze ras echte Noren en de mannen op gehuurde speciale schoenen die ze op ijzers klikken. Deze schoenen worden ook gebruikt bij het langlaufen en zijn dus multifunctioneel. Daarnaast zitten ze erg lekker, dus de dames waren beetje jaloers met onze koude pootjes. Mooie zonsondergang tijdens het schaatsen en t was toch wel ff lekker om te doen. Thuis douchen en op naar de pizzeria om lekker Italiaans te doen. Smaakte heerlijk. ’s Avonds was er een feessie georganiseerd in de partyroom in mijn gebouw, maar ik heb het met Eline van 11 tot half 1 uitgehouden. Sake was na 20 min al vertrokken en Ans en Alko zijn niet komen kijken. Maar was niet echt heel leuk. Blij dat ik naast Sake in bedje mocht kruipen. Wat wen je toch snel aan dat samenzijn.

Zaterdag was weer een prachtige dag, alleen lichtelijk frisjes; in de auto gaf de thermometer -22 aan. Jaja, bikkelen. Naar Nilsiä geweest om te skiën en boarden in skigebied met ongeveer 20 pistes. Het hoogteverschil is slechts 200 m en de langste afdaling is 1100 m, dus haalt het niet bij de Alpen, maar ’t was prachtig. Het ligt 60 km boven Kuopio. Heerlijk paar uur genoten, af en toe met een pauze om op temperatuur te komen onder het genot een warme chocolademelk met slagroom. Kreeg steeds beter the feeling terug van het boarden. Ipv wild met mn armen te zwaaien, kwam ik erachter dat het beter ging als ik ‘gewoon’ mn gewicht verplaatste. Bijna als vanzelf. Maar wel koude smoel hoor…pff, want hoe beter het gaat, hoe harder het gaat en hoe kouder je snuitje. Rond 5 uur waren we er wel klaar mee (Sake en ik hebben het langst buiten gespeeld!) en zijn we met een zeer voldaan gevoel en een beetje een pijnlijk lichaam terug gereden. Natuurlijk ff bunkeren bij de McDonalds. Heerlijk zo’n mannenburger. Toen thuis douchen en onder de wol met Sake filmpje gekeken.

Een echte zondagochtend begint met uitslapen en dat was deze zondag het geval. Het besef dat het alweer de laatste dag samen was begon door te dringen. Al leken de laatste dagen wel heel lang omdat we zoveel ondernomen hebben. Ans en Alko hebben uiteindelijk ontdekt dat de supermarkt bij ons in de wijk toch open ging, dus heb met Sake wandelend ff wat boodschappen gedaan. Moest een taart scoren om alvast mn verjaardag beetje te vieren (taart is mede mogelijk gemaakt door mama: bedankt mampsie!!). Zelf wat in elkaar gestampt maar het smaakte goed. Sake heeft vast z’n tas ingepakt en ik heb gekeken welke spullen hij nog voor mij mee terug kon nemen. Handig zo’n pakezeltje. Hou van je hoor popke!! :) Het taart eten was om 3 uur en om 4 uur bowlen met Dasa, Katrin, Natalia, Michal en wij vieren. Ondanks mijn belabberde prestatie (ik had het er maar moeilijk mee, bowlen is het niet. Was niet de eerste keer dat ik onderaan eindigde) was het gezellig. Michal streek met de eer, nadat er een hevige strijd tussen Eline en Alko had plaatsgevonden. Het was een waar slagveld. Met z’n vieren thuis gegeten en met filmpje in bedje. De wekker zou om half 5 gaan en dan was het zover….

Vond het heerlijk om een klein stukje van mijn Finland avontuur met Sake te kunnen delen en we hebben super genoten. Van de omgeving en van elkaar. Toch weer een bevestiging van wat we samen hebben en hoe fijn het kan zijn iemand om je heen te hebben die veel om je geeft. Dus daar stonden Ansje en ik dan om kwart over 5 buiten in de kou; laatste knuffeltjes en tuutsjes met onze skatties. Een paar traantjes ontglipten ons en daar gingen ze…. Dus wel ff afkicken nu….pfff. Kijk uit om je in april weer te zien als ik paar dagen naar NL kom Sakieboy.

Nu ff terug naar de realiteit, want er staat nog een boel te gebeuren. Deze week ff de focus op school…hmm poging tot dan iig en volgende week gaan we genieten in Suomi, beter bekend als Lapland. Hoop zo het Noorderlicht te mogen aanschouwen, lijkt me onbeschrijfelijk mysterieus. Dus hou me in de gaten!!

Als laatste wil ik iedereen super bedanken voor alle fantastische berichtjes, verhaaltjes, sms-jes, krabbels, telefoontjes en kaartjes. Echt heel lief en ik had niet beter kunnen treffen. Maakte mijn dag tussen de wasjes door (maandag is nou eenmaal wasdag) toch nog een beetje tot ’n echte verjaardag!! Thanks for that.

STAY TUNED…

Ps. Martijn, de blauwe moest helaas thuis blijven. Toch bedankt voor de mutsenactie moaties, but I think I’m good! Thanks anyway sweeties. Smakje voor jullie.


  • 04 Februari 2009 - 07:01

    Ans:

    Haha, weer geweldig verhaal Skattie! En erg herkenbaar.. apart he.. haha
    Tis inderdaad even wennen nu weer zonder de mannen, maar gelukkig hebben we elkaar en een goed vooruitzicht in April!

    Succes hè;) met de studie!! hihi
    Zie je strakkies!

    Kussie

  • 04 Februari 2009 - 07:35

    Dagmar:

    Ja, ook hier een krabbel van mij.
    -22????
    Hier doen een paar hopeloze sneeuwvlokken een poging om het wit te maken....helaas. Poging mislukt. Ben er wel blij om, sneeuw hoort in december. in februari begin je al weer te denken aan de lente, bloembollen, crocussen, tulpen, sneeeuwvlokjes, lammetjes....tja ik sla door.
    Ach, ik gun de sneeuwvlokjes wel een kansJE ;)

    Veel plezier op school he!! :)

    xie

  • 04 Februari 2009 - 10:36

    Martijn:

    Super stuk Roos. En is dat nou Sake op die schans? ;)

    Top dat jullie het zo leuk hebben gehad.

    And now back to reality.

  • 04 Februari 2009 - 16:52

    Lieke:

    Heyz Roos,

    Jij vermaakt je prima, dat is duidelijk! Leuk om je verhalen te volgen en met foto's erbij toch een beetje een indruk te krijgen. Geniet ervan! Maar zo te zien lukt dat al wel.

    En niet te vergeten succes op school he ;-)

    greetz

  • 04 Februari 2009 - 18:49

    Anneke B Van De Prov:

    Hoi Roos,
    Hartstikke leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat is het daar koud!!!
    Hartelijk groeten vanuit het PH.


  • 05 Februari 2009 - 08:34

    Monique Van Der Meer:

    Hé Roos,

    Ontzettend leuk om te lezen en aan de foto's te zien dat je het enorm naar je zin hebt! Heerlijk ik herleef Lapland helemaal. Succes op school en geniet van het prachtige Finland!

    groetjes,
    Monique

  • 07 Februari 2009 - 16:16

    Ellen Hommes:

    Hey meissie!
    Heb net al je verhalen even gelezen. (sorry was er nog niet eerder aan toegekomen) Je schrijft het erg leuk allemaal.
    Het tovert zeker een glimlach op m'n gezicht.
    Lekker genieten daar!
    Kus Ellen

  • 15 Februari 2009 - 15:59

    Myrthe Meulenbeek:

    Heeej Roos!!
    Onwijs leuk om al die verhalen te volgen!! Respect voor jou met je -22!! Men, zou ik echt niet kunnen! :p
    Ik ben inmiddels ook aangekomen in Turkije en heb het super naar mijn zin!! En met een gemiddelde temperatuur van 10 graden is het erg goed uit te houden :)
    zie www.myrthemeulenbeek.wordpress.com !! :D
    Veel succes daar en groetjes aan Ans & Eline!!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Begin januari 2009 vertrek ik naar Finland. Wel te verstaan naar Kuopio. Ik ga voor 4 maanden een ander land verkennen en vakken volgen die een aanvulling zijn om mijn opleiding Communicatie. Daarnaast is het natuurlijk de bedoeling een hoop te zien, te horen, te voelen en te ruiken. Volgens mij heet dat in 1 woord:beleven! Dus dat ga k dan maar doen.

Actief sinds 01 Okt. 2008
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 25395

Voorgaande reizen:

05 Januari 2009 - 29 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: