Heerlijk dat verdiende bakkie thee!! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Roos Bosch - WaarBenJij.nu Heerlijk dat verdiende bakkie thee!! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Roos Bosch - WaarBenJij.nu

Heerlijk dat verdiende bakkie thee!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Roos

25 Januari 2009 | Finland, Kuopio

Het is nu woensdag ( nog 1 week pöpchen!!) en vandaag lekker vrij. Dus ff vast kort overzicht van laatste 2 dagen. Ik weet het; moet nu niet gaan overdrijven. Maar sla’t gewoon nog ff op voordat ik het op mn site zet.

Dinsdag gewone schooldag. Eerst Intercultural Communication, altijd wel leuk en weinig huiswerk. Daarna nog stukkie van Business Process gevolgd, want we hebben een overlap in het rooster dus we kunnen nooit beide lessen helemaal volgen. Maar dat is blijkbaar normaal hier, want Finnen lopen wel vaker de klas uit voordat de les is afgelopen. Blijft me verbazen. Soms gaan ze koffiedrinken of ff bellen. Hihi. Toen op school geluncht en nog ff op de computer gezeten. Toen een bak koffie achterover gegooid, omdat ik anders gegarandeerd in slaap zou vallen tijdens International Marketing. En zo waar; het ging goed! Viel me eigenlijk mee.

Gisteravond mn nieuwe huisgenote, Laura een rondleiding gegeven. Ff de wasruimte en de sauna en het gebouwtje voor het afval laten zien. Ze was me zeer dankbaar, maar dat is wel het minste dat je als roomy kunt doen. Toen bij Ans Madagascar 2 gekeken. Best geinig. Om half 11 naar bedje en heerlijk geslapen op de kringloop matras.

Woensdag dus vrij: bezig met lezen van het boek ‘Communication between Cultures’. Gebruiken we voor t schrijven van een report voor Intercultural Communication en voor een extra schoolopdracht van de NHL. Twee vliegen in 1 klap! En we hebben in de stad nog ff geregeld dat we vanaf februari lekker elke week naar de sauna kunnen. Heerlijk. Straks samen eten en dan naar onze nieuwe klasgenoot Philippe uit Germany (hij is oorspronkelijk Frans) om ff voor school aan de gang te gaan. Hij woont ook in Neulemäki.

Donderdag school en skypen en vrijdag school en ’s avonds feessie op school voor alle international studenten. Begint al om 18:00 dus daarna nog maar ff op stap. Stay tuned!

Het is nu 16:30 zondag middag en zal ff mn update voort zetten. Donderdag weer gezondigd in onze favo store: the secondhandshop!! We komen nooit met lege handen naar buiten. Heerlijk. ’s Avonds nog met Sake geskypt. Vrijdagmiddag toch weer de kringloopwinkel in. Het is vreselijk, we hebben onszelf niet meer onder controle daar. Toen rond kwart over 6 te laat op t feessie aangekomen (beetje de weg kwijt), stond ons een ‘leuke’ verrassing te wachten: spelletjes doen. Jippie!! Ik had niet anders verwacht. Knal roze overall aantrekken, stukkie rennen, groot glas water achterover gooien, 10 rondjes draaien, duizelig onder tafels door kruipen, onder en over bankjes heen en overall uit en dan mag de volgende. Ons team was niet zo snel, maar misschien had dat wat te maken met het feit dat de franse meiden al aardig dronken waren toen ze op t feest aankwamen...Tijdens het water drinken had ze t idee dat ze in de kroeg stond, dus echt opschieten zat er niet in. Maar wel gelachen, vooral voor onze tutors was t vast vermakelijk. Daarna waren er wat lekkere Finse dingen te eten en op naar de kroeg. Om 12uur waren we er wel klaar mee; moet nog ff wennen aan dat vroege beginnen. Ben wel keertje uitgeluld na 6 uur kletsen, hihi.

Heerlijk geslapen en zaterdag om 9 uur eruit. Twee musea bezocht voor de aanvullende opdrachten voor NHL, maar dat was wat teleurstellend helaas. ’s Avonds met Ans en Eline filmpje gekeken.

Vandaag weer om 9 uur eruit en klaarmaken om te langlaufen of beter gezegd: Cross Country Skiing. Kimo, Wille en nog n Fins meisje en jongentje waren zo super nice om ons instructies te geven, aangezien de meesten het nog nooit gedaan hadden. En vooral de jongens kunnen het allemaal omdat ze hier verplicht 9 maanden in het leger moeten en daar leren ze dat ook. Wel relaxed dat zij de weg wisten anders was het helemaal niet goed gekomen. We waren dus met 4 tutors en 10 exchange students. Allemaal in n rijtje, allemaal meerdere keren op ons smoeltje. Het was heerlijk. Gelachen en genoten van de omgeving, want het is constant door de bossen. Bovenop de heuvel lekker bakkie thee met heerlijke koek erbij zelfgemaakt door het oudere vrouwtje die de boel daar runt. Het is een oude schuur die is omgebouwd tot lekker warm zithok. Toen weer sneeuwhappen en om half 3 waren we weer terug. Het ging eigenlijk best goed (al spreekt het filmpje van Eline dat tegen) en we gaan het zeker nog een keer doen.

Al met al 3 uur heerlijk buiten gespeeld. Trouwens enorme korting kunnen krijgen. Normaal betaal je voor 3 uur 18,- voor het huren van de spullen, wij vroegen om een groepskorting en zonder aarzelen mochten we gewoon maar 10,- betalen. We waren helemaal gelukkig. Het was een leuke dag en morgen zal ik vast mn bedje uit moeten kruipen van de spierpijn. But it was so worth it!!

Vanaaf ff ticket boeken met mampsie en samen eten met Ansje en Eline. Voor nu is t weer klaar. Spreek jullie later.

Super leuk om reacties van jullie allemaal te lezen. Daar word ik toch zo blij van!!

Greetz Rosa-Maria
(mijn Finse naam)

• 25 Januari 2009 - 14:54

Dagmar:

Ohohoh,

Die verhalen moeten ook niet veel langer worden Rozemarijn Bosch ;) hahaha, nee geeft niets hoor meid. Type maar een eind weg. Kunnen wij hier ook genieten van jullie kou daar...
    Als het goed is, dat heeft Pietje Paulusma gezegd, gaat het hier van de week wel weer een paar graden vriezen. Misschien toch nog een elfsteden dit jaar????

Geniet van je bakkies thee, niet te veel koffie voor jou, en veel plezier van de week!

Tot snel!!

xie
    Dagmar

• 25 Januari 2009 - 15:35

Kimberley:

Hey rowsieh

Druk Druk Druk zie ik... Nou ik ken t hoor! hahah Die Dasha lijkt trouwens heel erg op iemand die ik uit Den Helder ken :p

Ik wil ook skien... Dat kan hier niet hoor :p het is hier alleen maar even koud.. terwijl het donderdag 22 graden was :p dus dat slaat nergens meer op.. Nu is het rond het vriespunt :p hahah

• 26 Januari 2009 - 14:00

Marijke:

moi moi sneeuwhapper!

Cross country skien?? dan moeten we dat maar eens bij jullie proberen ;-)! Misschien kunnen we binnenkort even in de agenda's kijken wanneer we elkaar kunnen opzoeken ;-) zou wel leuk zijn!

Enjoy!

Liefss

• 26 Januari 2009 - 17:26

Marijke (je Nichie):

Lekker blijven genieten meis!!

Groeties!!

• 26 Januari 2009 - 17:35

Nathalie:

Hey meissie,

Wilde je even bedanken voor de verjaardagskaart van Wim. Kwam vandaag aan. Precies goed getimed. Vind het erg leuk om zo met je mee te lezen. Hier alles goed. Veel plezier en succes en nog even wachten voordat je liefje komt.

Groeten Nathalie

• 26 Januari 2009 - 18:21

Maaike:

Roos, wat leuk om jullie verhalen te lezen! Sprak gisteren Ans even en zo te horen vermaken jullie je goed! Geniet ervan, tot gauw !! Xx Maaike

• 28 Januari 2009 - 07:50

Breggina:

Eten ziet er goed uit Roos! Enne hoeveel mutsen heb je eigenlijk meegenomen?? Ik ga ze tellen!

• 28 Januari 2009 - 15:07

Martijn:

Whoaaa Roos ik heb er bijna een dagtaak aan om je verhalen te lezen :)

Maar zo te lezen verveel je je in elk geval geen moment.

Nog eventjes en dan is Sake ook lekker bij je. Veel plezier samen!!

• 01 Februari 2009 - 18:28

De Boschjes:

Hey Roos!

Hoe gaat het daar?? Ziet er mooi uit iig!! Mooie foto's! We krijgen al helemaal zin in het snowboarden/skieen!

Alvast een fijne verjaardag!! 26 alweeer... (OUDD!!!)

Dikke kus uit Bruchterveld!!

Margreet, Luuk, Nelleke, Fleur en Tess